Pelbagai kaedah
ataupun teknik yang boleh digunakan oleh guru dalam mengajar pelajar membaca.
Guru boleh menggunakan salah satu atau merangkumkan lebih daripada satu kaedah
berdasarkan kesesuaian objektif pengajaran yang ingin dicapai. Antaranya
seperti :
1)
Membaca bebas
- Pelajar membaca
keseluruhan bahan yang mereka pilih daripada sekumpulan bahan yang
disediakan oleh guru
- Kaedah ini
memerlukan sokongan guru yang paling minimum kerana kaedah ini digunakan
bagi pelajar yang mempunyai kebolehan membaca yang baik.
- Guru perlu
memberi arahan awal supaya pelajar membuat persediaan sebelum membaca
seperti menyediakan soalan sebelum, ketika dan sesudah membaca buku
tersebut.
2)
Membaca secara berkoperatif
- Menggunakan kaedah
membaca secara berpasangan sama ada berdua atau bertiga.
- Pelajar bergilir-gilir
membaca sebahagian daripada bahan bacaan secara lantang kepada rakan dalam
kumpulan tersebut dan berhenti seketika untuk membincangkan apa yang telah
mereka baca
- Terdapat beberapa
garis panduan yang boleh digunakan untuk menjalankan aktiviti membaca
secara berkoperatif:
i)
Meninjau dan menaakul
ii)
Membaca lantang dan senyap
iii)
Meringkas dan bertindak balas
3)
Membaca dengan panduan guru
- Kaedah ini memerlukan
guru untuk memberi panduan atau mengarahkan pelajar melakukan pembacaan
senyap dan seterusnya bertanya soalan atau membantu mereka membina
soalan ketika membaca bahagian yang telah ditetapkan.
- Guru juga boleh
membantu pelajar membuat telahan terhadap bahan yang telah dibaca
- Kaedah ini digunakan
apabila pelajar memerlukan sokongan dalam membina makna daripada bahan,
sama ada kerana tahap kesukaran bahan ataupun kemampuan pelajar yang
rendah.
- Kaedah ini amat
berguna bagi mendidik pelajar membaca kerana guru dapat memberikan
sokongan atau bantuan pada peringkat awal bacaan dan mengurangkan sokongan
tersebut sedikit demi sedikit.
4)
Berkongsi membaca
- Berdasarkan prosedur
ini, guru membaca lantang sesuatu cerita dan mengajak kanak-kanak bersama-sama
membaca apabila mereka berasa selesa dan bersedia
- Kanak-kanak
diberi peluang untuk bertindak balas menerusi penulisan, lukisan, drama,
perbincangan dan sebagainya
- Kaedah ini memberi
peluang kepada pelajar yang lebih mahir membaca menjadi model kepada
pelajar yang kurang mahir membaca.
5)
Membaca lantang
- Membaca lantang bahan
tersebut dan membincangkan kandungan bahan bersama
- Dapat menjadikan
pembaca lantang sebagai model pembaca yang sebenar
- Guru bertindak sebagai
model yang dapat diikuti pelajar pada peringkat awal bacaan
- Kaedah ini
digunakan bagi bahan yang mengandungi terlalu banyak istilah, konsep atau
perkataan yang sukar. Setelah guru membacanya dengan lantang, pelajar
perlu ikut membaca secara berkoperatif atau bebas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan