Selasa, 22 April 2014

MASALAH DALAM MEMBACA


Masalah membaca merupakan masalah yang sangat kritikal jika tidak dibendung. Ini kerana seluruh sistem pembelajaran murid akan lumpuh andainya mereka menghadapi masalah dalam bacaan. Oleh itu, kami mengemukakan beberapa punca yang menjadi sebab berlakunya masalah ini yang dipengaruhi oleh beberapa faktor.

1.               Faktor fizikal

a)       Penglihatan
Penglihatan merupakan pancaindera yang sangat berharga. Masalah penglihatan yang dihadapi oleh seseorang akan menyebabkan kesukaran untuk mencerap imej huruf yang dipaparkan dalam bentuk bertulis. Terdapat beberapa faktor yang menjadi penyumbang kepada ketidakupayaan membaca yang berkaitan dengan penglihatan iaitu :
·      Juling : memfokuskan kedua-dua mata ke arah yang sama sehingga imej suatu benda kelihatan tidak sama saiz dan bentuknya.
·      Rabun : tidak dapat melihat pada jarak yang jauh untuk rabun dekat, manakala tidak berkeupayaan melihat jarak yang dekat untuk rabun jauh.
·   Astigmatism : penglihatan yang kabur diakibatkan kurang fokus cahaya pada salah satu atau kedua-dua hujung retina.
·        Amblyopiks : satu keadaan imej daripada salah satu biji mata tidak sampai ke otak.

b)     Persepsi Penglihatan
Pelajar yang mempunyai persepsi yang bercelaru akan menyebabkan kesukaran untuk membaca. Sebahagian daripada simptomnya ialah :
·  Perkataan kelihatan seolah-olah satu pencampuran huruf yang tidak bermakna, seperti muzik menjadi mzuki.
·  Huruf atau perkataan menjadi terbalik seperti contoh “b” menjadi “d”, atau  “bas” menjadi “das”.
·      Jika jenis percetakan atau saiz huruf bertukar, pelajar tidak dapat mengenal pasti huruf yang sebenar.
·        Satu perkataan kelihatan seperti imej cermin.
·        Pelajar tidak dapat membezakan suku kata.

Kesemua masalah penglihatan ini perlu diketahui perbezaannya agar kanak-kanak dapat diberikan rawatan yang betul. Kebanyakan masalah tidak berkeupayaan membaca dapat diselesaikan dengan memperbetulkan aspek penglihatan kerana masalah inilah yang mengakibatkan ketidakupayaan membaca semula.


c)      Pendengaran (Auditori)
Dalam pembelajaran membaca, pendengaran yang mempunyai masalah yang teruk juga menjadi impak negatif kepada seseorang pelajar. Pelajar yang mempunyai masalah pendengaran yang ringan boleh membantu dengan teknik yang dapat meningkatkan perbendaharaan kata. Mereka yang mempunyai masalah pendengaran juga akan menghadapi masalah untuk membezakan bunyi vokal dan konsonan. Contohnya, kanak-kanak ini tidak dapat membezakan antara vokal “a” dengan bunyi vokal “e”,”u” dengan “o” dan “i” dengan “e”.
               Kerencatan pendengaran juga terdapat dalam dua kategori iaitu kerencatan sementara dan kerencatan kekal. Kerencatan sementara boleh dirawat dengan mendapatkan rawatan doctor perubatan biasa seperti pembersihan lubang telinga atau mengambil antibiotik, tetapi kerencatan yang kekal perlu kepada rawatan pakar, sama ada rawatan jangka panjang atau memerlukan pembedahan. Guru pemulihan tidak dapat melakukan kedua-dua jenis rawatan ini. Hanya doktor perubatan dan pakar Telinga, Hidung dan Tekak (Ear, Nose and Throat-ENT) sahaja yang boleh melakukan.

d)     Pertuturan
Terdapat beberapa punca yang menjadi permasalahan dalam pertuturan. Contohnya: 
1. masalah emosi, 
2.kelewatan pertumbuhan,
3.kurang pendengaran,
4.pertumbuhan kerongkong yang tidak lengkap,
5.sumbing dan kecederaan otak atau sebahagian daripada otak. 

Melalui punca-punca ini, simpton-simpton seperti kecelaruan bunyi suara, nada yang tidak menentu, petuturan spastik dan sebagainya boleh didapati daripada pelajar. Namun, tidak semua punca masalah pertuturan ini boleh mengakibatkan masalah tidak berkeupayaan membaca. Jika ada pun, kesannya ialah kesan tidak langsung iaitu kesan psikologikal.

2.      Faktor Neurologikal
Neurologikal ialah kajian yang berkaitan dengan system saraf iaitu system saraf manusia termasuklah system dalam otak, tulang belakang, urat, ganglia (tisu urat yang pelbagai) dan sebahagian organ reseptor. Sebahagian daripada bahagian neurologi ini boleh memberikan kesan terhadap kebolehan membaca. Faktor neurologi berkaitan dengan masalah kesihatan yang diakubatkan oleh jangkitan kuman atau prakelahiran.

a)      Kerosakan Otak
Kerosakan otak boleh diakibatkan oleh kecederaan, penyakit atau kesan bahan toksik yang mencemarkan otak atau bahagian otak. Kecederaan otak juga boleh terjadi sejak lahir (pre-natal neurological disorder). Ini semua akan menyebabkan lesion atau perubahan yang luar biasa terhadap bentuk. Biasanya pengesanan terhadap kecederaan otak ini boleh dilakukan menerusi electroencephalogram (EEC), tetapi tidak semua keputusan ujian EEC bertetapan walaupun disertakan dengan kajian sejarah kelahiran.

b)      Neurologi Tidak Berfungsi
Bahagian otak yang tidak berkembang sepenuhnya atau sebahagian otak yang tertutup sebahagiannya sejak dilahirkan. Buta perkataan bagi orang dewasa juga boleh diakibatkan oleh serangan jantung, Hyperlexia ialah seseorang yang lambat perkembangan Bahasa dan akal. Simpton ini juga menyebabkan masalah tidak berkeupayaan membaca dan pembelajaran yang serius.

3. Faktor Keturunan
   Terdapat kajian yang mengatakan faktor keturunan kuat mempengaruhi kemampuan untuk belajar. Contohnya kanak-kanak kembar, kembar seiras dan kembar seibu (identical and fraternal twin), menunjukkan kemampuan yang berbeza dalam pencapaian. Kembar seiras lebih rapat hubungannya dalam pencapaian daripada kembar seibu. Begitu juga kajian yang mengaitkan pencapaian pelajar membaca dengan latar belakang keluarga membuktikan anak yang berasal daripada keluarga yang tidak tahu membaca lebih lemah dalam pencapaian membaca berbanding dengan anak yang berasal daripada keluarga yang tahu membaca.
          Namun demikian, pengaruh persekitaran juga amat penting untuk melihat pencapaian kanak-kanak. Oleh itu, beberapa perkara yang penting dalam keluarga ialah bagaimana ahli keluarga menyediakan persekitaran membaca yang banyak, minat ibu bapa terhadap kejayaan anak-anak dalam pelajaran dan model Bahasa yang ditunjukkan oleh ibu bapa kepada anak-anak.

  4. Faktor Emosi
Lazimnya bukan emosi yang mempengaruhi kejayaan membaca tetapi kegagalan dalam membaca akan mengganggu emosi seseorang pelajar. Pelajar yang gagal membaca akan mempunyai rasa rendah diri, terasing, tidak bermotivasi, kecewa, malas, gagal dan sebagainya. Namun demikian, ada juga kanak-kanak yang mempunyai masalah  emosi yang mengganggu pencapaian mereka dalam pelajaran umumnya dan membaca khasnya, Kes penderaan, kes kanak-kanak terbiar dan kes perpecahan keluarga boleh mengakibatkan gangguan emosi kepada kanak-kanak. Kanak-kanak tertekan juga boleh menyebabkan emosi mereka terganggu.

v 5.Faktor Sosioekonomi
Status sosioekonomi (SES) kerap menjadi salah satu pemboleh ubah dalam kajian yang berkaitan pencapaian pelajar untuk membaca. Kanak-kanak dari SES rendah selalunya mempunyai pencapaian yang rendah dan kanak-kanak SES tinggi selalu mendapat pencapaian yang tinggi juga. Keturunan kaum dan perbezaan budaya juga boleh mempengaruhi pelajaran dalam membaca.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan