Selasa, 22 April 2014

PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA


Bagi memastikan pelajar menguasai kemahiran membaca, guru perlu menggunakan pendekatan mengajar yang sesuai. Pemilihan pendekatan ini pula perlu mengambil kira aspek kebolehan membaca pelajar, teks yang digunakan serta pengalaman pelajar.

PENGAJARAN MEMBACA ASAS

Pendekatan ini meliputi aktiviti mengajar membaca beberapa kemahiran membaca yang biasa pada situasi membaca yang pelbagai seperti bagi tujuan rekreasi, mencari maklumat dan bimbingan. Pendekatan asas juga menekankan kesinambungan pengulangan dan mengulang kaji perkara yang sudah diajar sebelumnya. Penambahan kepada perkara yang sudah diajar dalam pengajaran membaca dapat membantu menguasai kemahiran membaca. Pola perbendaharaan kata dan ejaan perlu diperkenalkan dalam gaya yang sistematik. Perkataan dan elemen-elemen perkataan dikawal dan diperkenalkan merujuk kepada andaian bilangan perkataan yang dapat dipelajari dalam waktu tertentu.

Kaedah Pengajaran Membaca Asas
Pendekatan ini penting dikuasai tama pada peringkat awal penguasaan kemahiran membaca . Guru perlu memikirkan kebolehan pelajar serta pengalaman membaca terdahulu. Prinsip pengajarannya dinyatakan seperti pengajaran perkembangan kemahiran dan pelajaran membaca secara terarah. Pengajaran perkembangan kemahiran ialah guru menuliskan perkataan di papan hitam. Di samping itu, guru membulatkan perkataan yang mempunyai bunyi yang sama. Manakala pelajaran membaca secara terarah pula terbahagi kepada lima cara iaitu motivasi, persediaan latar belakang, menetapkan tujuan, membaca semula secara senyap ataupun lisan secara terarah, dan tindak balas dan perluasan.

Pendekatan Teknologikal
Unsur yang utama dalam pendekatan ini adalah keupayaan menghasilkan pengajaran berurutan dapat dilakukan semula pada masa yang lain. Pendekatan ini menekankan perkara yang dapat dirasai oleh pancaindera dan dibuktikan kebenarannya. Pendekatan ini juga dilabelkan sebagai sistem membaca berdasarkan objektif, program berdasarkan kriteria, membaca berdasarkan kecekapan, sistem pengurusan kemahiran, dan membaca berdasarkan perspektif diagnostik.

Pendekatan Pengalaman Bahasa
Pendekatan ini sering digunakan kepada pelajar-pelajar terutama yang mempunyai perbezaan linguistik. Kelebihan pendekatan ini menurut Lewis (1990) adalah :
1.   Dengan menggunakan bahasa lisan pelajar dapat mencerminkan penguasaan   sintaksis dan struktur ayat.
2.  Penggunaan perbendaharaan kata menggunakan bahan bacaan berdasarkan bahasa dan pengalaman pelajar. Perkataan itu mencerminkan kandungan teks bagi memudahkan pelajar membina makna. Pelajar yang mempunyai pengalaman bahasa mudah menguasai teks. Dapatan ini menjadi pendorong kepada pembaca peringkat awal dan melahirkan sikap positif dalam membaca.
3.  Menggabungkan penulisan dalam mengarang cerita daripada pengalaman individu ataupun kumpulan.
4.   Dalam menggunakan pendekatan ini, adalah penting menggunakan keupayaan bahasa pelajar. Guru perlu tekal dalam menggunakan bahasa lisan pelajar. Apabila guru hendak menilai secara autentik, guru itu seharusnya memfokuskan kepada kiu sintaksis sebagai kemahiran membaca pada masa hadapan.
5.  Bahan seperti cerita daripada individu dapat dituliskan. Apabila kumpulan cerita itu dituliskan, perbendaharaan kata dan sintaksis dapat dikembangkan.
6.   Pendekatan ini dapat disepadukan dengan pendekatan yang lain. Guru boleh memulakan pengajaran membaca dengan pendekatan ini dan kemudian dengan memperkenalkan pendekatan berasaskan kesusasteraan.
7.   Mengikut kajian, penggunaan pendekatan ini di prasekolah bertambah secara positif (Stahl,1990).
Pendekatan ini melibatkan aktiviti belajar termasuk hubungan antara pemikiran, pertuturan, penulisan dan membaca. Guru merangsang pelajar mengenai perkara atau peristiwa. Contohnya binatang, teka kata, masalah, isu, pemerhatian individu. Di samping itu, pelajar digalakkan melahirkan secara lisan pemikirannya mengenai situasi itu. Pelahiran ini berdasarkan huraian secara situasi, analisis masalah dan cadangan penyelesaian daripada perkara yang pernah dilihat. Perkara itu ditulis oleh pelajar dan dihantar kepada guru. Perkara yang sudah difikirkan, diucapkan dan ditulis dapat dibaca dengan bermakna.

Pendekatan Membaca Individu
Melalui pendekatan ini, penekanan diberikan kepada tahap yang berbeza dalam pembacaan individu serta pelajar memilih bahan bacaannya dan mengaitkan dengan keperluan, minat dan keupayaan membaca. Guru membantu cara memilih buku dengan cara penyiringan serta menerangkan kesukaran ketika membacanya.

Pendekatan Pembacaan Lisan
Pendekatan ini sesuai kerana buku yang mengandungi bahasa yang mempunyai ciri pengulangan sesuai bagi bacaan lisan. Guru membacakan cerita kepada kelas dan pelajar mengikuti bacaan guru secara kuat. Mereka berbincang berkenaan cerita dan membacanya sekali lagi. Dalam pendekatan ini, guru memilih perkataan dan frasa secara individu serta menekankan pembacaan lisan. Bacaan secara koral atau berkorus juga digunakan secara berkesan dalam kumpulan pelajar pelbagai etnik. Penggunaan pembacaan koral juga meningkatkan pemerolehan bahasa kedua pelajar dengan mencipta persekitaran kebimbangan yang rendah, meliputi latihan pengulangan, berdasarkan kepada input yang dapat difahami, dan drama yang digabungkan.

Pendekatan Pembacaan Asas
Beberapa perkara yang perlu diberikan perhatian apabila guru menggunakan pendekatan ini adalah :
1.  Mengembangkan konsep latar belakang dan perbendaharaan kata sebelum membaca.
2.   Mahir mengemukakan soalan semasa membaca senyap bagi mengenal pasti dan menghapuskan kekeliruan serta bagi meningkatkan pemahaman pelajar.
3.  Penegasan lebih khusus ke atas kemahiran mendengar bahasa berbanding membaca lisan.
Pertimbangan di atas sangat penting bagi semua pendekatan membaca dan perlu apabila membina rancangan bacaan. Pelajar kadangkala bimbang apabila membaca secara kuat, terutama dalam kumpulan yang ramai. Menggabungkan pendekatan kesusasteraan dengan mengajar asas membaca dan menjadikan pengajaran lebih menarik. Penggabungan penggunaan bahan kesusasteraan dengan pembacaan asas secara sepadu sangat memberikan faedah kepada pelajar.

Pendekatan Mengajar Bacaan Peringkat Awal
Terdapat beberapa pendekatan mengajar peringkat asas iaitu :
1.  Pendekatan Binaan (Sintektik)
a.  Kaedah abjad
Murid-murid perlu dilatih menyebut dan menghafal huruf daripada ‘a’ sehingga ‘z’, kemudian murid mengeja suku kata dan perkataan, huruf-huruf yang terkandung dalam suku kata dan perkataan.
b.  Kaedah suku kata
Lanjutan daripada kaedah abjad. Penekanan diberikan kepada dua jenis huruf iaitu vokal dan konsonan. Huruf konsonan dicantumkan dengan huruf vokal bagi menjadi suku kata. Suku kata pula digabungkan menjadi perkataan. Perkenalkan dahulu kata suku kata terbuka sebelum suku kata tertutup.
c.  Kaedah fonik
Bunyi-bunyi yang berkait dengan huruf diperkenalkan terlebih dahulu dan bukannya nama huruf. Kemudian bunyi-bunyi itu digabungkan menjadi perkataan. Kaedah ini sukar dilaksanakan terutamanya dalam membunyikan huruf konsonan.
2.  Pendekatan Cerakinan (Analitik)
a.  Kaedah perkataan
Perkataan diperkenalkan dengan menggunakan kad perkataan. Sambil menunjukkan kad imbasan, minta murid menyebut perkataan itu beberapa kali. Kaedah ini menekankan makna dalam bacaan.
b.  Kaedah ayat dan cerita
Menekankan ayat sebagai unit yang bermakna dalam bacaan. Lebih menumpukan kepada bahan bacaan berbentuk cerita.


Pendekatan PEBAS iaitu Pendekatan Bacaan Asas Pusat Perkembangan Kurikulum

Pendekatan Gabungan Bunyi Kata
Asas pendekatan berasaskan faktor berikut :
1.     Sistem ejaan bahasa Melayu bersifat fonemik.
2.     Kebanyakan suku kata bahasa Melayu mudah dan jelas.
3.      Perkataan yang mula diperkenalkan sudah difahami makna oleh murid.

Pendekatan Abjad Dan Suku Kata
1.     Murid mengenali huruf dan hubungannya dengan bunyi.
2.      Huruf konsonan digabungkan dengan huruf vokal supaya menjadi suku kata.
3.     Unit-unit kecil digabungkan dengan vokal supaya menjadi suku kata.
4.     Gunakan latih tubi sehingga kemahiran diperoleh.
5.     Pengukuhan diberikan dengan penulisan.

Prinsip Mengajar Bacaan Peringkat Awal
1. Penguasaan bahasa lisan
Pilih perkataan yang sudah ada dalam pengalaman murid dan pernah dituturkan.
2. Penglihatan
Bentuk dan nama huruf serta susunannya yang pernah dilihat memudahkan murid membacanya.
3.  Pendengaran
Latih tubi mengeja suku kata menajamkan pendengaran kanak-kanak bagi mengenali bunyi-bunyi yang sama dan berbeza dalam perkataan.
4.  Hubungan huruf dan bunyinya.
Berikan tumpuan kepada hubungan antara huruf dan bunyi dengan memberikan latihan secara intensif.
5.  Peraturan membaca kiri dan kanan
Ikut peraturan membaca tulisan rumi.
6.  Gabung jalin dengan semua aspek bahasa
Kemahiran mendengar dan bertutur dan diikuti dengan kemahiran menulis.
7.  Menimbulkan dan menghidupkan minat murid
Pilih bahan dan aktiviti yang sesuai dengan minat murid.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan