Model
dari bawah ke atas dibincangkan oleh Gough (1972, 1985) iaitu tokoh
utama teori ini. Model ini menyatakan individu memulakan proses membaca apabila
matanya mengenal pasti maklumat visual yang tertera dalam teks yang dibaca
melalui satu siri perlakuan yang berturutan. Maksudnya, makna itu berasal
dari bawah (teks) menuju ke atas (otak/kepala). Secara harfiah, menurut teori
ini teks-lah yang menentukan pemahaman.
Berdasarkan dapatan pemerhatian, tumpuan mata pembaca ke atas teks menghala pada
maklumat secara relatif. Proses membaca bergerak secara linear, iaitu dimulai
dengan mengecam huruf, mengekodkan pada tahap fonem, mengecam
perkataan-perkataan dan akhirnya hubungan sintaksis dan semantik. Hal ini
bermakna, maklumat yang baru diterima sebelum itu ditransformasikan dan
direkodkan.
Pengaplikasian
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (p&p), pengajaran bermula dengan
guru membincangkan pengalaman murid tentang sesuatu isu. Pengalaman murid
dicungkil bagi menimbulkan minat mereka. Guru seterusnya membincangkan isu-isu
berkaitan dengan topik perbincangan. Setelah perbincangan dilaksanakan, barulah
guru mengagihkan teks untuk dibaca. Murid membaca teks dan mengaitkan isi teks
dengan topik perbincangan yang telah dijalankan.
Model
membaca ini berasaskan model psikolinguistik oleh Goodman dan Smith.
Model ini memfokuskan pembaca dan pergerakan bahan bacaannya masih lagi
bersifat linear tetapi bergerak daripada atas ke bawah. Pembaca memainkan
peranan utama semasa memahami teks yang dibaca. Pembaca menggunakan pengetahuan
bahasa dan pengalaman bagi meramalkan teks dan mengurangkan kebergantungannya
pada cetakan teks dan bunyi bahasa.
- Memahami teks yang dibaca walaupun tidak mengenal setiap perkataan
yang dibaca.
- Menggunakan makna dan isyarat tatabahasa mengenal pasti perkataan
yang tidak dikenali
- Fokus utama dalam pengajaran adalah membaca ayat, paragraf dan
keseluruhan bahan. Perkara penting dalam bacaan adalah jumlah dan jenis
maklumat yang diperoleh ketika membaca
Pengaplikasian
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (p&p), pengajaran bermula dengan
guru membahagiakan teks bacaan kepada murid. Murid membaca teks secara senyap
ataupun secara lantang. Guru meminta pelajar memberi perhatian terhadap
istilah-istilah penting dan istilah yang tidak difahami oleh murid. Guru
seterusnya meminta pelajar mencari isi-isi penting dalam petikan sebelum
perbincangan secara keseluruhan terhadap teks tersebut. Guru cuba mengaitkan
petikan dengan pengalaman latar murid tentang tema utama, kandungan dan isu
yang dibincangkan dalam petikan.
• Model
Interaktif mengandaikan membaca sebagai proses yang aktif bagi menterjemah
maksud ke atas teks yang dibaca. Model Interaktif melihat proses membaca
sebagai pola pusingan dengan maklumat tekstual dan aktiviti mental pembaca
wujud secara serentak.
•
Tahap pemahaman pembaca ke atas teks dipengaruhi oleh minat
pembaca, tujuan pembacaan dan pengetahuan pembaca terhadap teks berinteraksi
dengan pemboleh ubah teks (jenis teks, sintaksis dan sebagainya).
•
Menggunakan cetakan sebagai input dan makna sebagai out put
•
Membaca adalah proses membuat tanggapan dan proses kognitif
•
Model Atas ke Bawah dan Bawah ke Atas boleh timbul secara silih berganti atau
serentak bergantung kepada pemboleh ubah pembaca dan pemboleh ubah teks
•
Model Transactional merujuk kepada model interaksi dua hala antara seseorang
individu dengan individu yang lain. Interaksi antara individu ini boleh
melibatkan medium pengantaraan seperti nota, teks dan sebagainya.
•
Membaca ialah proses membina makna daripada kombinasi pembaca tertentu, pada
masa / konteks tertentu, dengan teks tertentu. Ia adalah suatu transaksi antara
pengarang, pembaca, dan teks.
•
Membaca adalah "aktiviti memilih." Pembaca membawa perasaan, sikap,
jangkaan, dan tujuan untuk setiap teks, dan ini membawa kepada makna, atau
penimbulan.
•
Pendirian kita ke arah membaca mungkin efferent
(saintifik, membaca untuk info) atau estetik (seni, perasaan). Namun demikian,
pendirian pembaca yang menentukan pengalaman yang mereka akan peroleh daripada
teks itu.
•
Pengajaran bacaan memerlukan seorang guru mengemukakan soalan yang berupaya
menggalakkan transaksi bacaan yang lebih kompleks, dan membina dan memudah cara
aktiviti-aktiviti dalam persekitaran yang menggalakkan pembaca untuk membuat
makna mereka sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan